I Pasi Jääskeläinen I
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori palaa juurilleen ja etsii nuoruuttaan dvd-muodossa julkaistuista horrorklassikoista.
Hurmeinen
Graalin malja
Kivikasvojen vampyyriparodia
Lepakkolinna esitettiin 80-luvun alkupuolella televisiossa. Se oli monille
kauhunnälkäisille todellinen elämys, mikä kertoo jotain
silloisesta tarjonnasta. Kauhuelokuvien näkeminen oli äärimmäisen
vaikeata. Kotivideonauhureiden yleistyminen korjasi tilanteen hetkeksi:
äkkiä oli mahdollista vuokrata Rantasen puodista vampyyrileffa
Pirun kaksoset ja mennä katsomaan se Ahosen Karin luokse.
Sitten Euroopan tiukin
videolaki tyhjensi hyllyt kauhuelokuvista. Tosin valikoimat olivat alkujaankin
jääneet kehnoiksi. Hiljattainen videosensuurin kaatuminen onkin
otettu vastaan riemuiten: nyt, ankeiden sensuurivuosien jälkeen, voimme
halutessamme taas katsoa käveleviä vainajia, ihmissusia ja italialaisia
painajaisia á la Argento.
Asiasta harrastuneet
eivät eläneet ilman kauhuelokuvia totaalisen sensuurinkaan aikana.
Monet keräsivät satojen nimikkeiden laajuisia kauhuelokuvakokoelmia
suttuisista n:nnen sukupolven kopioista, jotka kiersivät kädestä
käteen. Usein näistä kopioista olivat hukassa värit,
ääni ja pitkälti itse kuvakin, mutta se ei haitannut: olihan
sumun takana sentään aistittavissa aito Dawn of the Dead, Hellraiser,
Evil Dead, Demons, Suspiria, Superstition, Re-Animator tai jokin muu pyhäinjäännös.
Tietyssä mielessä kauhuelokuvien keräilijät olivat
pyhää Graalin maljaa etsiviä ristiretkeläisiä
- kunkin mestariteoksen kohdalla me jäljitimme sitkeästi myyttistä
originaalia VHS-kasettia, kaikkien kopioiden kantaäitiä. Sellaista
ei monikaan käsiinsä koskaan saanut, mutta silti piti pyrkiä
mahdollisimman lähelle. Olin revetä hurmoksesta saadessani kerran
tehdä itselleni kopion Evil Deadin ensimmäisen sukupolven kopiosta.
Nyt meillä on
dvd-soittimet ja tavarataloista voi ostaa kristallinkirkkaita versioita
80- ja 90-luvun myyttisistä kauhuelokuvista. On kuin Jeesus Kristus
esiintyisi tavaratalon kirjaosastolla ja selittäisi, mitä oikeasti
tuli sanoneeksi.
Tilasin Furure Filmiltä
kasan dvd-levyjä, jotka sisältävät monia Pyhiä
Ja Aikoinaan Saavuttamattomia Kauhun Klassikoita. Ne ovat tv-pöydälläni,
ja minä pelkään niitä. Onko suttuversioina tutuiksi
tulleissa pyhäinjäänteissä ja niiden jälkeläisissä
yhä taikaa, kun ne näkee ja kuulee selvästi vanhennuttuaan
yli vuosikymmenen kriittisemmäksi ja hankkiuduttuaan äidinkielen
ja kirjallisuuden opettajaksi?
Argento
on Argento
Dario Argento on visuaalisesti
taitava ohjaaja, mikä tulee näkyviin myös elokuvissa The
Stendhal Syndrome (1996) ja Phantom of the Opera (1999). Jos zombielokuvat
nostavat esille vainajat, on Argenton elokuvissa kysymys itse kuolemisesta
ja tappamisesta, mikä sinänsä ei ole kovin kiinnostavaa
- henkirikoksen polemisoi paremmin Oliver Stone modernissa mestariteoksessaan
Natural Born Killers (1994), joka on oivaltava satiiri median ja väkivallan
kieroutuneesta suhteesta. Argenton versio Oopperan kummituksesta jää
kerronnallisesti raakileeksi; se ei tarjoa sopivia samaistumiskohteita,
eikä murhanhimoinen kummitus - joka tulee näkyville aivan liian
aikaisin ja liian kirkkaassa valossa - ole erityisen vakuuttava.
The Stendhal Syndrome
pysyy koossa paremmin; poliisi Anna Manni (Asia Argento) jahtaa sarjamurhaajaa
sinnikkyydellä, joka muuttuu vähitellen pakkomielteeksi. Manni
kärsii Stendhalin syndroomasta, taiteen aiheuttamasta voimakkaasta
tunne-elämyksestä, johon liittyy hallusinaatioita. Elokuvan parasta
antia ovatkin roomalainen arkkitehtuuri, taide ja visuaalisesti upeat hallusinaatiokohtaukset,
joissa Manni kävelee eläviksi muuttuneiden maalausten sisälle.
Argenton kauhu perustuu
väkivaltaan, joka on mielikuvituksellista mutta samalla realistisuudessaan
raakaa ja ahdistavaa ja väsyttää katsojan nopeasti. Ajatukseton
The Stendhal Syndrome ei kuitenkaan ole: se pakottaa katsojan pohtimaan
uhriksi joutumisen psykologiaa. Elokuvan katsottuaan vihaa väkivaltaa
entistä enemmän, sillä vaikka Argenton elokuvat ovat visuaalisesti
kauniita, väkivallan hän kuvaa rumana, repivänä ja
kestämättömänä asiana.
Pandoran
lippaan lumous
Yksi pyhimmistä leffoista
on Clive Barkerin Hellraiser (1987). Maagisen kuutiopelin ratkaisija tulee
vedetyksi kenobiittien ulottuvuuteen ja pääsee osalliseksi äärimmäisistä
sadomasokistisista nautinnoista. Tarina on nautittava kolmiodraama, jossa
vaimo alkaa vehkeillä miehensä selän takana tämän
Frank-veljen kanssa; kenobiitit ovat tosin riisuneet elostelevan Frankin
lihoista ja nahoista, mikä edellyttää uskottomalta vaimolta
tiettyä avarakatseisuutta ja sitten myös sivullisten murhaamista.
Kenobiitti-demonit
käsittelevät uhriensa lihaa varsin luovalla tavalla, lävistäen
ja silpoen. Ne voidaan nähdä nuorison nykyisen lävistysinnon
sukulaisilmiönä, kysehän on rajojen ylittämisestä,
seksuaalisuudesta ja sen sovinnaisen ajatuksen hylkäämisestä,
että ihmiskeho on hengen temppeli, jonka eheys on itseisarvo. Hellraiser
ilmaisee, kuinka tukahdutettavaksi määrätyt vietit repivät
meitä, asuvat meissä ja voivat tuhotakin meidät, jos annamme
niille vallan.
Useimmissa kauhuelokuvissa
on pohjimmiltaan kysymys Pandoran lippaan aukaisemisesta, jokaisessa ihmisessä
piilevästä pimeästä tarpeesta vapauttaa hallitsemattomat
tuhovoimat - kuolema, hulluus ja seksuaalisuus - kaikkea kontrolloivan
sovinnaisen järjen ikeestä. Tämä näkyy elokuvien
kertomissa tarinoissa sekä myös siinä, että me yleensä
haluamme katsoa tällaisia, usein pessimistisiäkin elokuvia. Lopulta
nimittäin minunkin on myönnettävä, että yhä
vieläkin, 35-vuotiaana äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorina
ja vastuullisena perheenisänä, nautin näystä, jossa
kuolleet nousevat nälkäisinä laumoina haudoistaan ja syövät
meidät suuhunsa. o
Jutussa
mainitaan seuraavat Future Filmin julkaisemat dvd- ja vhs-elokuvat:
Brian
Yuzna: The Bride of Re-Animator (1989)
George
Romero: Night of the Living Dead (1968), Dawn of the Dead (1979), Day of
the Dead (1985)
Dario
Argento: The Stendhal Syndrome (1996), Phantom of the Opera (1999)
Oliver
Stone: Natural Born Killers (1994)
Clive
Barker: Hellraiser (1987)
jussi.vilkuna@kaltio.fi | ||
Tulosta artikkeli | Palautetta päätoimittajalle | Kaltion pääsivulle |