”Suudelmat on rajut”
Yrjö Kaijärvi on noussut jälleen keskusteluihin Reidar Särestöniemen juhlavuoden myötä. Hänen tuotannostaan on kuitenkin puhuttu vain vähän. Esko Karppanen korjaa asiaa katsauksella Kaijärven runouteen.
on oululainen filosofian lisensiaatti ja vapaa kirjoittaja.
Yrjö Kaijärvi on noussut jälleen keskusteluihin Reidar Särestöniemen juhlavuoden myötä. Hänen tuotannostaan on kuitenkin puhuttu vain vähän. Esko Karppanen korjaa asiaa katsauksella Kaijärven runouteen.
”Pikemmin kuin romaani teos on anti-romaani tai tutkielman parodia”, pohdiskelee Esko Karppanen Runeberg-palkintoehdokkaaksikin valitusta Tiina Lehikoisen Punelmia-teoksesta.
”On muistettava, että fiktio-sana tulee väärentämistä ja kuvittelua merkitsevästä verbistä. Onko taide totta vai todenkaltaista?” Esko Karppanen luki Akseli Heikkilän Hiljaisen vieraan.
”Ymmärrän ironisen etäisyyden tarpeen erotiikan kuvauksessa, mutta koomisuus tuntuu liian usein näissä teksteissä tahattomalta.” Esko Karppanen luki homoeroottisten tarinoiden kokoelman Hopeapisaroita.
”Piispain vallankäytössä on surullista pappiskutsumuksen epääminen parisuhteessa eläviltä homoilta. Ja yhä on pappeja, jotka kieltäytyvät palvelemasta homoja ja lesboja, antamasta ehtoollista ja siunaamasta hautaan heidän omaisiaan.”
”Sinänsä elämäniloinen ja tasapuolinen suhtautuminen homoseksuaalisuuteen kääntyy välillä tahattomaksi parodiaksi.” Esko Karppanen luki Himon ilon ja koki sen ajoittain omituiseksi.