Me noustiin kellareihin
Oululaisen ravintolan kellari täyttyy kerran kuukaudessa ihmisistä, jotka haluavat kuulla ja puhua runoa. Miksi? Emma Hirvisalo selvitti asiaa Kellarikollektiivilta.
on vapaa kirjoittaja.
Oululaisen ravintolan kellari täyttyy kerran kuukaudessa ihmisistä, jotka haluavat kuulla ja puhua runoa. Miksi? Emma Hirvisalo selvitti asiaa Kellarikollektiivilta.
Kielletyt leikit palkittiin Tieto-Finlandialla viime vuonna. Koronapandemia aiheutti uuden tanssikiellon, jonka vihdoin lieventyessä Kaltio julkaisee Emma Hirvisalon arvion ”hieman puisevasta” finlandistista.
T. S. Eliotin vuonna 1922 julkaistun runoelman ”The Waste Land” ei tarvinnut odottaa satavuotispäiväänsä asti kolmatta suomennostaan. Markus Jääskeläisen uuden käännöksen alkusanat ”Huhtikuu on julmin kuukausi” ovat herättäneet jo paljon polemiikkia, joten Emma Hirvisalo voi Kaltion kritiikissään keskittyä merkittävimpiin seikkoihin.
Olen kirjoittanut elämäni aikana kolme kirja-arvostelua ja yhden elokuva-arvostelun. Kaikki niistä Kaltioon. Näistä vaatimattomista meriiteistä huolimatta kerron teille nyt kaltiolaisen […]
”Miten voisimme olla pitempiä aikoja paikoillamme, itsemme ja läheistemme kanssa niin, ettei se tuntuisi pahalta, ehkä jopa hyvältä? Miten uskaltaa jäädä?”
Rax Rinnekankaan uusi elokuva Once Upon a Time in Sad Hill nojaa pastissimaisesti spagettiwesterniin mutta viittoo myös länsimaiseen kirjallisuuteen, Emma Hirvisalo kirjoittaa.
Kaltiossa 4/2018 tauolle jäänyt Emma Hirvisalon postikorttisarja jatkuu. Oxfordin vanhojen ja komeitten julkisivujen takana yliopiston toimintamallit ovat monilta osin ihan […]