Sori siitä
Venäläisen avantgarden näyttely vuonna 2009 Turussa Wäinö Aaltosen museossa kohahdutti Suomen taidekenttää. Jyrki Siukonen on kirjoittanut väärennösskandaalista ja venäläisestä avantgardesta kirjan, jonka Kaltiossa kritisoi Reijo Valta.
Venäläisen avantgarden näyttely vuonna 2009 Turussa Wäinö Aaltosen museossa kohahdutti Suomen taidekenttää. Jyrki Siukonen on kirjoittanut väärennösskandaalista ja venäläisestä avantgardesta kirjan, jonka Kaltiossa kritisoi Reijo Valta.
Kaltion 2/2016 verkkoartikkelissa Kari Sallamaa jatkaa hulluus-teemaa tarkastelemalla erityisesti vuonna 1911 psykiatri Eugen Bleulerin luomaa skitsofrenia-luokittelua ja sen historiallista suhdetta 1900-luvun kapitalistiseen yhteiskuntajärjestelmään.
Varoituksen sana on paikallaan: tässä Kaltion sarjakuvassa hakataan maahanmuuttajia. Julkaisuvastuu on päätoimittajalla, mutta vastaanottamisen vastuu jokaisella lukijalla omassa sydämessään.
Numeron 2/2016 kansiteos on Hanna Kannon öljymaalaus ”Jean d’Arc”, joka on osana erilaisia hiihtäjiä kuvaavaa sarjaa Oulun taidemuseon näyttelyssä 29.5. saakka. Kanto jatkaa Lapin-kuvauksessaan 1700-luvun tutkimusmatkailijoitten perinnettä.
Viron kirjeenvaihtajamme, runoilija ja kustantaja Ville Hytönen tarkkailee tällä kertaa elämää lentokentällä. Lennart Meren lentoasema on viihtyisä mutta häkellyttävän homogeeninen.
Kaltion pitkäaikainen toimittaja ja toimituskunnan jäsen Katariina Parhi tekee parhaillaan väitöstutkimusta psykopatian historiasta Suomessa. Mitä psykopatia on tarkoittanut esimerkiksi Oulun piirimielisairaalassa? Lue artikkeli ja tiedä.
Etenkin henkirikoksista tuttu termi on ”mielentilatutkimus”, jonka tuloksena kuulemme ajoittain syytetyn todetun syyntakeettomaksi. Mutta mitä se tarkemmin ottaen tarkoittaa? Mielentilatutkimuksia tekevä lääkäri Mika Rautanen valottaa asiaa Kaltion artikkelissaan.
Uusi vuosi, uusvanhat kujeet. Päätoimittajakin seuraa jonkin verran maailman tapahtumia ja joutuu ajoittain reagoimaan niihin. Kevään lisääntyvä valo aiheuttaa onneksi myös positiivisuuden aaltoja ihmissielussa.
Mika Ronkaisen Oulun kaupunginteatterille ohjaama Laulu koti-ikävästä sai ensi-iltansa 27.2.2016. Rebekka Naatus oli paikalla raportoimassa Kaltiolle.
Lauri Meren teoksen Tuntematon tähti Jussi Jurkka (Otava 2015) kritisoi Kaltiolle Risto Kormilainen.
Ville Lähteen esseekokoelman Paljon liikkuvia osia (Savukeidas 2015) arvioi Aleksi I. Pohjola.
”Sir Simon Rattlen ja Peter Sellarsin Johannespassio on passio meidän ajallemme, ’meidän sukupolvellemme’.” Veli-Matti Huhta katsoi spektaakkelin televisioruudultaan.