
Juhlaruno 150 vuotta täyttävälle Oulun Lyseolle
Esitetty Lyseon 150-vuotispääjuhlassa
uudistetussa ruokalassa torstaina 17.10.2024
on Kaltion päätoimittaja.
Esitetty Lyseon 150-vuotispääjuhlassa
uudistetussa ruokalassa torstaina 17.10.2024
Päätoimittaja on taas kirjoittanut yhden pääkirjoituksen. Hän kuvittelee olevansa optimistinen, mutta se ei ehkä välity.
Joulukuun numeron kannessa on Tuija Karénin teos ”Kokkotuli” sarjasta Heijastuksia.
Päätoimittaja vaelsi marraskuun lopulla Pikisaareen ja päätti kertoa siitä myös pääkirjoituksessa. Juonipaljastuksena kerrottakoon, että 12.12. reissutoive jäi vain toiveeksi.
Lokakuisen sunnuntai-illan harmaus ropisee ikkunalautoihin. Jos voisi vain tuudittautua taiteeseen, lukea kirjoja, käydä konserteissa ja teattereissa, tuijotella näyttelyitä – nämä […]
Tämän numeron kansitaiteilija on kuvitteellinen [AlyÆŋ], jonka teoksia on esillä kulttuuritalon Valveen kahvila-ravintolan seinillä 10.11. saakka. [AlyÆŋ] syntyi vuonna 1997 […]
Elävän Iijoen melonta ja soutu järjestettiin viidettä kertaa heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Iijoki on sen varren ihmisille sen verran tärkeä, että […]
Olikohan se kesäflunssa kuitenkin jotain koronansukuista? Kun kuumetta oli vain yhtenä päivänä vähän, mutta pään ontelot limasta tukkoiset yli pari […]
Julkistaidetta katsastamassa Pitääkö julkisen taiteen herättää tunteita tai ajatuksia? Miksi kaupunkiympäristö tarvitsee taidetta ja muistomerkkejä? Kaltio kuljeskeli Oulun uusien ja […]
Kaltion päätoimittajaa pyydettiin kirjoittamaan Taiken Julkisen taiteen vuosikatsaukseen 2024 vuosikritiikki ”periferian julkisesta taiteesta”. Hän teki työtä käskettyä. Saimme luvan julkaista artikkelin myös omilla sivuillamme.
”Tunnelma avajaisissa poikkesi mukavasti siitä, mihin olen tottunut. Ehkä satun vain aina perinteisempiin avajaisiin, missä ammattitaiteilijat esittelevät työtään viinimukin säestyksellä.” Päätoimittajakin katselee tällä kertaa taidetta.
Päätoimittaja haluaa olla yhdessä. Ei tietenkään aina, mutta kuitenkin. Ehkä Kaltiokin voi helpottaa ihmisiä löytämään toisiaan.
Vuoden ensimmäinen kansiteos on Rovaniemen taidemuseon näyttelystä Shifting Ground – Muuttuva maa poimittu Maria Huhmarniemen ”Suunnitelma ei valmistunut”, joka on […]
Arttu Kurttila äänittää työkseen äänikirjoja, mutta itse hän ei niitä kuuntele. Kurttila avaa, mitä hyvä luenta vaatii ja mikä selittää äänikirjojen suosiota.
Kaltio listasi Ruotsin Riksteaternin kevään kiertue-esitykset Norrbottenin ja Västerbottenin alueilla. Teatterimatkaa ei aina tarvitse tehdä pääkaupunkiin, lähempääkin voi löytää helmiä.
”Juuri siinä suuruuden hulluudessa piili myös episten kauneus: vain mahdotonta on mielekästä tavoitella.” Näin kirjoitin itselleni palaillessani kohti Oulua lauantaina […]
Aluksi taas tiedotusasia: tilaajat, muistakaas tarkistella myös sähköpostienne roskapostilaatikoita. Lokakuussa lähetetyistä tilauslaskuista nimittäin suuri osa on yhä maksamatta, ja kunhan […]
Tämän joulukuun kansiteoksemme on Pirjo Nykäsen öljyvärimaalaus ”Kasvatan kukkia sinulle rakkaani” (2019), jonka voi 25.1.2024 saakka nähdä Raahen Myötätuuli-galleriassa. Kaksi […]
”Mutta jotain on tapahtunut, ja toivottavasti tapahtuminen jatkuu.” Päätoimittaja on juuttunut jonkinlaiseen… no, juuttunut. Juuttunut.
”Ja yhä kuumenee. Ihminen on kuitenkin sellainen olento, että se voi edelleen uskoa, että mitään ilmastonmuutosta ei oikeasti tapahdu.”
Kesä saapuu, ja päätoimittaja huomaa unohtaneensa rakastaa maailmaa ja kaikkia. Elämän pitäisi olla enemmän sitä, miksi sen teemme, ei jatkuvaa reagoinnin tuskaa.
Rakkaus-teemaisen numeromme kansiteos, Mikko Jylhän puuväripiirros ”Juhlavalot” on esillä tämän kesän Ars Kärsämäki -näyttelyssä, jonka on kuratoinut monitaiteilija Tessa Astre.
Huhtikuun Kaltion kansitaiteilija on iiläinen kuvanveistäjä Sanna Koivisto, jonka retrospektiivinen näyttely Kohtaamisia on esillä Kemin taidemuseossa. Teos ”Myytävänä” (2009) on […]
Rauhasta ja konfliktien rauhanomaisista ratkaisuista puhuminen tuntuu vain vaikeutuvan, vaikka Suomi on vihdoin virallistettu Pohjois-Atlantin liiton jäseneksi. Jo yli neljäsataa […]
Toisella luokalla Janne Kuustie kertoi koulukavereilleen olevansa presidentti Kekkosen henkivartija. Mielikuvitus on edelleen Akseli Klonkin teatterinjohtajan tärkein työväline. Ouluun 1997 […]
”Mutta jos niihin kulttuurilehtitukiin edes indeksitarkistukset olisi tällä vuosituhannella tehty (yhtäkään ei ole nähty), avustajapalkkiobudjetin voisi melkein tuplata.” Päätoimittajalla tuntuu jääneen levy päälle, mutta niin se tuntuu jääneen valtion kulttuurihallinnossakin.
Jukka Tarkiaisen ”Jättiläinen” on valokuvaaja Eberhard Grossgasteigerin kanssa toteutettu kollaasi. Italialaista vuoristokuvaa taiteilijan kasvoihin yhdistävä teos on esillä Äkäslompolon Ars Nartae</em -näyttelyssä 18.2.–5.4.2023.
”Onneksi on sentään joulu”, päätoimittaja huokailee maailman myllerryksen keskellä. Joulu, jolloin kaupallisuudesta huolimatta annetaan pyyteettömästi.
Oli tarkoitus tehdä teemanumero rauhasta, mutta sodan pitkittyessä kokonaisen numeron kokoaminen muodostui jotenkin mahdottomaksi. Omalle psyykelle mahdottomaksi, tarkoitan. Tai sitten […]
Kansiteoksemme on yksi Oulu2026-hankkeen Rauhankoneprototyypeistä, jonka on luonut viime keväänä Pöllönkankaan koulun neljäsluokkalainen (nyk. 5-luokkalainen) Luukas Lämsä Oulusta. Oulu2026-kulttuuriohjelman Rauhankone-kokonaisuus […]
Jo vuosituhansia ihmiskunta on ymmärtänyt, että kaikki pyristelymme täällä maapallolla on turhuutta, koska lopulta kuitenkin kuolemme kaikki. Tai ainakin ne […]
Elokuun Kaltion kanteen löysimme teoksen taas Galleria MABDista, missä oli esillä 27.7.–14.8. Limingan taidekoulun käyneen, jo pitkän uran tehneen Ville […]
TariNoita on näyttelijä Annina Rokan vuonna 2013 aloittama projekti, jossa Rokka kerää ja muokkaa lasten ja ikäihmisten omia tarinoita ja ideoita esityksiksi. Yksittäisiä, improvisaationkaltaisia tarinallistamisia ja laajempia, ohjattuja kokonaisuuksia yhdistää sadutusmenetelmä.
On leppeän kesäinen sunnuntaialkuilta Kaunasissa, Liettuan toiseksi suurimmassa kaupungissa. Toinen Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2022 kolmesta pääviikonlopusta, Santaka eli Nieman- ja Nerisjokien […]
Kesäkuun Kaltion kansiteos on Johanna Pétursdóttirin akryylimustemaalaus ”Uusi alku”. Teoksen voi nähdä Oulun Galleria MABD:n ryhmänäyttelyssä 3.7. asti. Johanna Pétursdóttir […]
Elämä ehti helmikuussa jo melkein muuttua iloiseksi. Vladimir Putinin kuusi viikkoa sitten aloittaman sodan järjettömän väkivallan ja sen uutisoinnin jatkuessa […]
Kansitaiteilijamme on pääsiäisenä 60-vuotissyntymäpäiväänsä juhlistanut Anssi Hanhela. Öljymaalaus ”Haamut” vuodelta 2021 katsoo lukijaa silmiin jostain elämän ja kuoleman rajamailta. Hyppäsin […]
Pohjois-Suomen aluetaidenäyttely Lumipalloefekti järjestettiin viiden vuoden tauon jälkeen, nyt Oulun taidemuseossa. Päätoimittaja pohtii, millaista aluetta näyttelyn taide kuvailee.
”Maailmankaikkeus on niin määrätön, erilaista ja erilaatuista tietoa on ihmiselle tarjolla niin valtavasti, että minkäänlaisen varmuuden saavuttaminen edes hetkellisesti tuntuu pakahduttavan epätodennäköiseltä.” Päätoimittaja yrittää jälleen löytää merkitystä.
Vuoden 2022 ensimmäinen kansiteos on ”Aatos” kuvataiteilija Heidi Kestin ja valokuvaaja Tiina Wallinin yhteistyöprojektista ”Viimeiset keisarilliset”.
Tuo tänä vuonna lahjaksi uusia tilaajia. Semmonen puolisensataa olis hyvä, kun paperin hinta nousee taas jyrkästi, niin sais painolaskut maksettua. […]
”Kaltiota pyydettiin lähettämään paikalle kaksi henkilöä, mutta Jaakko Laitinen ei yrityksistä huolimatta ehdi saada Rovaniemellä toista koronarokotetta ajoissa, joten hän pääsisi Norjassa ainoastaan karanteenihotelliin (500 kruunua per yö, täysihoito).”
”Parinkymmenen kilometrin rautatiepätkän sähköistäminen Laurilasta Tornioon ja Haaparannan asemalle on vihdoin saatu valtion väylähankebudjetteihin, eli toivottavasti viimeistään Oulun kulttuuripääkaupunkivuonna 2026 tänne pääsee Euroopasta – ja täältä muualle Eurooppaan – myös luonnon kannalta nykyistä kestävämmin.”
Kansikuvassamme seisoo vielä värjäämättömän tekstiiliteoksensa kanssa norrbottenilainen Ida Isak Westerberg. Valmis teos oli mukana Young Arctic Artists 2021 -näyttelyssä (ks. […]
Muutin helmikuussa sitä, miten toimin. Jo pitemmän aikaa olin tarkastellut kriittisesti uraa, jolle neulani reilu parikymmentä vuotta sitten asettui, mutta […]
Oululainen taidekollektiivi Kulttuuribingo esittelee kymmenvuotista toimintaansa juhlanäyttelyllä KATSO. Kaltion kanteen valitsimme näyttelyn taiteilijoista Laura Nevanperän teoksen ”Raw Flesh”. ”Työskentelyssä minulle […]
Eräänä päivänä viime talvena päädyin Radio Garden -palvelun nettisivulle. Hollannista hoidettu radiopuutarha sai alkunsa Netherland’s Institute for Sound and Visionin […]
Kun Kaltio edellisen kerran matkusti Kiirunaan (Kaltio 6/2013), kaivinkone kuopaisi ensimmäisen kerran maata uuden keskustan rakennustyömaalla. Ensimmäisenä pystytettävän kaupungintalon kerrottiin […]
Päätoimittaja hapuilee edelleen, jotakin kohti, vääjäämättä – jotain totuudellista. ”Kaltiossa on varmaan paremmat pääkirjoitukset kuin missään Suomen lehdessä”, Kaltion sarjakuvataiteilija totesi. Päätoimittaja punastui.
Hautala ja tyttö ovat tässä verkko-Kaltiossa arvostellunkin Torni-teoksen kehyskertomuksen hahmoja. Tornin on puvustanut Heidi Kesti, ja valokuvat on kuvannut Janne-Pekka Manninen.
Päätoimittajan eksistentialistinen pohdinta jatkuu, kun mikään ei tunnu tulevan valmiiksi. Niinpä pääkirjoituksetkin kirjoitetaan valvotun yön jälkeen lehden painopäivän aamuna.
Pääkirjoitusinspiraatiota hakeakseen päätoimittaja matkusti tällä kertaa Rovaniemelle asti. Ruohonjuuritason kulttuuritoimijoiden neljä vuotta pyörittämän Valsan eli Valistustalon kohtalo kirvoitti kipakkaa krtitiikkiä.
Kansikuvaksi kesäkuun numeroon saimme Matti Aikiolta still-kuvan videoteoksesta Crime Scene. Aikio on yksi tämän kesän ympäristötaiteen Art Ii biennaalin taiteilijoista.
Mikä on normaalia, mikä poikkeavaa? Milloin yhteiskunnan jäsen eroaa normista niin paljon, että hänet nimetään hulluksi tai mielisairaaksi, jopa eristetään muista jäsenistä? Näistä pohdinnoista pääkirjoituksen pähkäily tällä kertaa lähti liikkeelle.
Numeron 2/2016 kansiteos on Hanna Kannon öljymaalaus ”Jean d’Arc”, joka on osana erilaisia hiihtäjiä kuvaavaa sarjaa Oulun taidemuseon näyttelyssä 29.5. saakka. Kanto jatkaa Lapin-kuvauksessaan 1700-luvun tutkimusmatkailijoitten perinnettä.
Uusi vuosi, uusvanhat kujeet. Päätoimittajakin seuraa jonkin verran maailman tapahtumia ja joutuu ajoittain reagoimaan niihin. Kevään lisääntyvä valo aiheuttaa onneksi myös positiivisuuden aaltoja ihmissielussa.
Vuoden 2016 ensimmäinen kansitaiteilijamme on oululainen Jussi Hukkanen, jonka luoma Maailman Paskin Nalle -hahmo seikkailee niin somessa, sarjakuvissa kuin öljymaalauksissakin – tällä kertaa Nallerheimina.
Tarvitaan vallankumous. Tähän tulokseen päätyy myös päätoimittaja lukiessaan Naomi Kleinin viimeisintä teosta This Changes Everything, joka käsittelee ilmastonmuutoksen hidastamisen ja vapaan markkinatalouden välistä suhdetta.
”Tee mitä tahdot”, määräsi Aleister Crowley Thelema-uskonnon laiksi. Päätoimittaja on yrittänyt lukea Crowleyn elämäkertaa, ja se näkyy myös pääkirjoituksessa. Ihmisyys, jumaluus – syksyn syviä vesiä.
Heinäkuun 29. päivänä kirjoitin henkilökohtaiselle facebook-sivulleni päivityksen, joka alkoi näin: ”Väkivallan uhka ei pienene väkivallan uhkaa lisäämällä, väkivaltaa harjoittamalla ei […]
On aika syntyä ja aika kuolla. Huhtikuun lopulla päätoimittajan päätä sekoittivat Kaltion 70-vuotisjuhlien tuottama ilo sekä tutun taiteilijan menehtymisen tuottama suru. Ja niin hän päätyi muistelemaan aikansa alkua.
Epäonnistuminen oli, totta kai, näin jälkikäteen ajateltuna väistämätöntä. Idea, että vuoden jokaisessa numerossa käytäisiin läpi tiettyä jaksoa Kaltion historiassa, että […]
Vuoden ensimmäinen pääkirjoitus on otsikoitu nokkelasti ”Vuoden ensimmäinen pääkirjoitus”. Päätoimittaja kertoo siinä lehdenteon ongelmista sekä muistelee sitä vuosikymmentä, jonka on jo tavalla jos toisella lehden parissa viettänyt.
Kaltion 71. vuosikerran ensimmäisen numeron kanteen pyysimme teoksen oululaislähtöiseltä Jyrki Riekiltä (1976). Vuonna 2008 Kuvataideakatemiasta maisteriksi valmistunut Riekki tekee myös […]