Ilman tulkintaa ei ole mitään
Anna-Karin Grönroosin dokumentti Orkesterin edessä seuraa Sibelius-akatemian kapellimestariopiskelijoita. Kuinka maailman tulevia huippuja koulutetaan, ja mitä se kertoo ihmisestä? Lue Kaltion arvostelu.
Anna-Karin Grönroosin dokumentti Orkesterin edessä seuraa Sibelius-akatemian kapellimestariopiskelijoita. Kuinka maailman tulevia huippuja koulutetaan, ja mitä se kertoo ihmisestä? Lue Kaltion arvostelu.
Sofia Perhomaa vieraili joulukuussa Arkangelin Arctic Open -elokuvafestivaalilla. Julkaisemme lyhyen festivaaliraportin sekä pienoisarvoita festivaalin parhaasta annista.
Vuoden 2020 ensimmäinen kotimainen ensi-iltaelokuva on Pamela Tolan ohjaama ja Leena Uotilan, Seela Sellan sekä Saara Pakkasvirran tähdittämä Teräsleidit, ”syvällinen pohdinta sisarusten välisistä suhteista ja vanhenemisesta”.
”Elämmekö suuren rappion aikaa? Tänään sivistykseen pyyhitään ja kulttuurin päälle kustaan.” Juhani Rantala tarkastaa, onko Sivistyksen puolustus näin pessimistinen näkemykseltään.
Tommi Liimatta jatkaa Suomen kirjallisten merkkihenkilöitten tekstien toimittamista, tällä kertaa kohteena ovat Pentti Saarikosken päiväkirjat.
Tommi Liimatan uusi romaani keikauttaa odotukset tuon tuosta uuteen asentoon, Marjo Jääskä kirjoittaa.
Pauliina Haasjoen uusimman runokokoelman nimi kehkeytyy ruumiin tärisyttämällä hävittämisestä. Mitä tämä tarkoittaa?
Letkeää seikkailua aikamatkaillen tarjoilee Mikko Koirasen nuortenromaani Nauhoitettava ennen käyttöä. Näin toteaa Kaltion kriitikko.
Oulun teatterin suuren näyttämön syyskauden viimeinen ensi-ilta on dramatisointi Minna Lindgrenin romaanista Vihainen leski.
Huoneteatteriesitys Liftileikki sai näytelmän arvostelleen Matti A. Kemin toivomia lisänäytöksiä. Lue arvostelu, varaa lippu, katso esitys.
Blinded by the Light on toisen polven pakistanilaisbrittinuoren kasvutarina. Englannin 1980-luvun ankeudestakin voi unelmoida johonkin toisenlaiseen.
Ohjaaja J-P Valkeapään uusin elokuva Koirat eivät käytä housuja on vähintään yhtä tyylikäs kuin edeltäjänsä. ”Sanalla sanoen äärimmilleen pelkistetyt kuvaus ja lavastus lumoavat.”