Hautala ja tyttö

Kannessa5/2016

Kaltion kansi on tällä kertaa oululaisen Janne-Pekka Mannisen valokuva Torni-teoksesta, jota esitettiin Intiön vanhassa vesitornissa ja sen edustalla 14.9.–1.10.2016. Puvut taiteilijaprofessori Pirjo Yli-Maunulan tuottamaan ja ohjaamaan teokseen suunnitteli Heidi Kesti. Tornin kritiikki on luettavissa verkko-Kaltiossa www.kaltio.fi.

Isopäiset hahmot kuvassa on Hautala ja sen tyttökaveri”, Heidi Kesti kertoo – ”tai Hautala kosiskelee tätä mimmiä, ei ne seukkaile. Tyttökaveri menee Torniin, siellä on salaseurat. Hautalaa ei syystä tai toisesta päästetä sisään.”

Puvustaja jatkaa Hautala-pallopäällä olevan ainoana Tornin hahmoista lähtökohta vesitornin todellisessa historiassa. ”Aikoinaan, kun vesitorni oli avoinna yleisölle, oli alakerrassa lipunmyynti, jota hoiteli Hautalan pappa. Pientä maksua vastaan sai lipun ja pääsi ulkoilmatasanteelle tornin huipulle kattelemaan maisemia.”

Teoksen kehystävä Hautala ja tämän tavoittelema nainen puvustettiin viitteellisesti fiftarityylisiksi. ”Haluttiin, että ne olis selkeästi sarjakuvamaisia ja tyyliteltyjä”, Kesti toteaa.

Kankaanpään taidekoulusta (Satakunnan AMK) vuonna 2005 kuvataiteilijaksi valmistunut Heidi Kesti työskentelee freelancer puvustaja–lavastajana. Yli-Maunulan kanssa Kesti on työskennellyt eri teoksissa vuodesta 2008 lähtien. Kestin teoksia voi nähdä muun muassa Oulun taidemuseon Hiukkavaaraa-näyttelyssä 8.1.2017 saakka.

Myös toimittajana työskentelevä Janne-Pekka Manninen on valokuvannut useampia Yli-Maunulan teoksia, muun muassa vuoden 2015 Pessi ja Illusian yhteyteen promokuvien lisäksi muotokuvasarjan esityksen hahmoista. Mannisen omissa valokuvateoksissa, kuten vuonna 2012 Lumipalloefekti-biennaalissa esillä olleessa Space Madness -teoksessa, uppoudutaan usein tiettyyn genreen ja tutkitaan sitä oman, toisinaan humoristisenkin näkökulman kautta.

Space Madnessin lähtökohta oli 1970- ja 1980-lukujen scifi. 2014 osana Yli-Maunulan Varjakkaa ollut ja 2016 kesällä Valvegalleriassa esitetty Unhola – Past Lives ammentaa historiallisista muotokuvista. Molemmat on tehty yhdessä oululaislähtöisen taiteilija Sampo Marjomaan kanssa.

”Nykytanssi- ja -sirkusteoksissa mukana oleminen kuvaajana on äärimmäisen kiinnostavaa, koska visuaalisuus on niin suuri osa teosta”, Manninen sanoo. ”Työprosessin kuvaaminen on valokuvaajalle todella antoisaa. Olen onnellinen siitä, että olen saanut olla hankkeissa mukana paitsi dokumentoimassa niitä, myös rakentamassa niiden maailmaa omilla teoksillani.”

Kommentit