Arkisto
Selitykset pakenevat, ahdistus jää
Katja Gauriloff on ohjannut uutuuselokuvan Baby Jane, jonka hän on yhdessä Veera Tyhtilän kanssa myös käsikirjoittanut Sofi Oksasen romaanin pohjalta. Jarno Mällinen arvioi elokuvan joiltain osin jopa bressonilaiseksi.
Sauna purkaa jännitteitä
Sauna, tuo suomalaisten käymistä korpimaista ensimmäinen. Laura Seesmeren sauna-aiheisen väitöstutkimuksen on julkaissut Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ja sen Kaltiolle arvioi Risto Kormilainen.
Muistojen raunioista nousee uusi Venäjä
Millaista on elämä mammutti-Neuvostoliiton jälkeen Venäjällä? Tähän suuntaa katseensa panoraamamainen Neuvostoihmisen loppu, kuten Risto Kormilainen arviossaan kirjoittaa.
Kiirunan uuden keskustan ytimessä on kuvataide
Kun Kaltio edellisen kerran matkusti Kiirunaan (Kaltio 6/2013), kaivinkone kuopaisi ensimmäisen kerran maata uuden keskustan rakennustyömaalla. Ensimmäisenä pystytettävän kaupungintalon kerrottiin […]
Sattuman kauppaa kirjastoissa
Varmasti itse kukin aikuisikään ehtinyt on elänyt todeksi Raamatun sanat siitä, kuinka antaminen on ottamista autuaampaa. Kukapa ei olisi elämänsä […]
90-luvun luvut
Taksin hinta piti kysyä ensin hotellilta, sitten sopia kuljettajan kanssa. Ensin Vapaudenaukion ohi, sitten Kaarlen kirkon ohi Luise-katua pitkin Kristiineen […]
Marttyyri #2 (Anni Kontiokangas)
Vuoden ensimmäinen kansiteos on valokuvataiteilija Joel Karppasen (s. 1993) teossarjasta Alhaisolauluja, joka on esillä Aineen taidemuseossa Torniossa 15.3.–26.5. Anni Kontiokangas […]
Näin maailma loppuu
Joskus tuntui, että olimme menossa kohti parempaa tulevaisuutta. Ehkäpä eurooppalainen tai ”länsimainen” sivilisaatio on vihdoin tiensä päässä. Historian loppu ei […]
Komediaa Rovaniemeltä
Miia Tervon ensimmäinen pitkä fiktioelokuva Aurora esittää Rovaniemen sellaisena kuin se on, ei matkailumainoksena. Kliseitäkin Auroraan mahtuu, mutta niitä käytetään harkiten, kirjoittaa Matti A. Kemi.
Arvostelu: Iron Sky The Coming Race
Kuunatsit on päihitetty, ja ydinsodan jälkeenjättämät ihmiskunnan rippeet ovat paenneet näiden entiseen tukikohtaan. Tästä alkaa toinen Iron Sky -elokuva, jonka Matti A. Kemi arvioi olevan ”progressiivinen ja fuusiomainen sinfonia”.