
Taiteilija ja toimeentulo: Koulutusta taiteen laajenevaan kenttään
Lapin taiteilijaseura ry:n puheenjohtaja Maria Huhmarniemi näkee jonkinlaisen perustulon osaratkaisuna myös taiteilijoiden syvään palkkakuoppaan.
Lapin taiteilijaseura ry:n puheenjohtaja Maria Huhmarniemi näkee jonkinlaisen perustulon osaratkaisuna myös taiteilijoiden syvään palkkakuoppaan.
Esittävän taiteen ammattilaisten työpaikat ovat taas Oulussa uhattuna, kun Oulun kaupunginhallitus on äänestyspäätöksellä esittänyt Oulun teatterin kaupungilta saamaan avustukseen puolen […]
Taiteilijat ovat keskimäärin korkeasti koulutettua väkeä. Heidän opintojensa pituus vertautuu lääkärien, juristien ja diplomi-insinöörien vastaaviin. Muuta vertailukelpoista ei sitten olekaan. […]
Pohjoisen ääni ei kuulu. Jos jotain kuuluu, se ei kuulu pohjoisesta.Mihin me sydämenpohjoiset kuulumme, ketä me olemme? Mitä meille kuuluu? […]
Lehden päätoimittaja on usein vuoden lopulla ollut rauhallisen pohdiskeleva ja tuntunut ”laskeutuvan jouluun”. Ei tällä kertaa. Nyt hän tuntuu haluavan esittää mielipiteitä asioista.
Olen ollut äänikirjojen ystävä 1990-luvulta lähtien. Tuolloin suuntasin toppahaalarin lahkeet kahisten, rautaisesta mattotelineestä irti riuhdottu kieli pitkällä Suomussalmen kirkonkylän kirjastoon, […]
Oulun teatteri joutui perumaan joulukuun esitykset, mutta onneksi Kaboom ja kuvittelun voima jatkaa ohjelmistossa 2021. Lue arvostelu jo nyt ja hanki liput vaikkapa joululahjaksi!
Amarcordin jälkeen Fellini tarttui Giacomo Casanovan elämäkertaan. Euroopan klassinen kulttuurihistoria esitetään jälleen pornografisen irvokkaana.
Amarcordissa Fellini karnevalisoi fasismia ja näyttää sen sekä Italian lähihistorian naurettavuuden mutta myös julmuuden. Voimakkainta on seksuaalisuus, ja Amarcord toikin Yhdysvalloissa Fellinille neljännen parhaan ulkomaisen elokuvan Oscar-palkinnon.
”En tiedä mikä on unta, mikä muistoja”, laulaa keskushahmo Absoluuttisen nollapisteen ”Suvannossa ylpeä ilme” -sikermässä. Klovneissa (1970) Fellini puolestaan kyseenalaistaa dokumentarisuuden ja fiktion rajan yhä voimakkaammin.