Naurukin kuolee lopulta
Veera Tyhtilän käsikirjoittama ja Jukka Heinäsen ohjaama 60 on Oulun teatterin Pikisalin ohjelmistossa vielä muutaman kerran maaliskuussa.
Veera Tyhtilän käsikirjoittama ja Jukka Heinäsen ohjaama 60 on Oulun teatterin Pikisalin ohjelmistossa vielä muutaman kerran maaliskuussa.
Tupakka on yksi ympäri maailmaa tunnetuimmista kulttuurisista merkitsijöistä. Lääkkeenäkin joskus käytetyn nautintoaineen maine on kuitenkin viime vuosikymmeninä heikentynyt. Miten kirjallisuudessa?
”Tunnusteleva monologiromaani tiivistyy ja jäntevöityy loppua kohti”, Kaltiolle Panu Rajalan uuden teoksen arvioinut Risto Kormilainen kirjoittaa.
Kaltion juhlavuoden ensimmäinen kansitaiteilija on Torniossa työskentelevä Jouko Alapartanen ja teos hänen maalauksensa ”Uusi jumala” vuodelta 2015.
Kuolema tulee, tiettävästi kaikille. Ainakin kerran elämässä. Syntymän pyrkimys on kuolema, vain kuolemassa eläminen saa jonkinlaisen merkityksen. Silti me unelmoimme […]
Anna-Karin Grönroosin dokumentti Orkesterin edessä seuraa Sibelius-akatemian kapellimestariopiskelijoita. Kuinka maailman tulevia huippuja koulutetaan, ja mitä se kertoo ihmisestä? Lue Kaltion arvostelu.
Sofia Perhomaa vieraili joulukuussa Arkangelin Arctic Open -elokuvafestivaalilla. Julkaisemme lyhyen festivaaliraportin sekä pienoisarvoita festivaalin parhaasta annista.
Vuoden 2020 ensimmäinen kotimainen ensi-iltaelokuva on Pamela Tolan ohjaama ja Leena Uotilan, Seela Sellan sekä Saara Pakkasvirran tähdittämä Teräsleidit, ”syvällinen pohdinta sisarusten välisistä suhteista ja vanhenemisesta”.
”Elämmekö suuren rappion aikaa? Tänään sivistykseen pyyhitään ja kulttuurin päälle kustaan.” Juhani Rantala tarkastaa, onko Sivistyksen puolustus näin pessimistinen näkemykseltään.
Tommi Liimatta jatkaa Suomen kirjallisten merkkihenkilöitten tekstien toimittamista, tällä kertaa kohteena ovat Pentti Saarikosken päiväkirjat.
Tommi Liimatan uusi romaani keikauttaa odotukset tuon tuosta uuteen asentoon, Marjo Jääskä kirjoittaa.