Kotimaista kauhua puun ja kuoren välistä
Kaltion Matti A. Kemi ihailee Max Seeckin ja Joonas Pajusen esikoisohjauksessa Koputus etenkin vaeltavia kamera-ajoja sekä riipivää loppujaksoa. Kotimainen kauhuelokuva tuli teattereihin 22.2.2023.
Kaltion Matti A. Kemi ihailee Max Seeckin ja Joonas Pajusen esikoisohjauksessa Koputus etenkin vaeltavia kamera-ajoja sekä riipivää loppujaksoa. Kotimainen kauhuelokuva tuli teattereihin 22.2.2023.
Uusin Risto Räppääjä -elokuva loppuu liian nopeasti, kirjoittaa Tiina ja Sinikka Nopolan kirjasarjan hyvin tunteva Harri Holtinkoski. Maria Sidin ohjaama Villi kone nähtiin ensi-illassa 17.2.2023.
Marko Tallin ohjaama ja yhdessä Mika Räinän ja leikkaaja Nikke Baggen käsikirjoittama dokumentti Jope ite on ”hyvä läpileikkaus Ruonansuun elämään ja uraan”, kirjoittaa Kaltiolle Reijo Valta.
Hanna Holopaisen ja Satu Kohon Paikkatunne taiteessa -projekti alkoi syksyllä 2022 Unkarissa. Tämä artikkeli on kirjoitettu Holopaisen verkkosivustolla aiemmin julkaistun blogi-päiväkirjan pohjalta Kaltiolle.
”Aina ei oikein tiedä, pitäisikö nauraa vai hämmästellä suu auki”, kirjoittaa Pete Huttunen Pamela Tolan viimeisimmästä ohjauksesta Järjettömän paska idea. Oulussakin kuvatun elokuvan ensi-ilta oli 13.1.2023.
”Hamstereissa Veikko Huovisen veijaritarina syvenee yhden sukupolven korjaavaksi kokemukseksi”. Reijo Valta arvioi 4.1.2023 teattereihin saapuvan romaanin viimeisimmän, Markku Pölösen ohjaaman elokuvaversion.
Aleksi Salmenperän Kupla jatkaa vahvaa kotimaista elokuvavuotta. Antti Viitala arvostaa erityisesti nuorten näyttelijöiden luontevuutta ja ohjausta sekä sitä, että elokuvan puheesta saa hyvin selvää.
”Suomalaisessa – saati pohjoismaisessa – elokuvatarjonnassa en hahmota aiemmin nähneeni moista cocktailia.” Matti A. Kemi arvioi suopeasti J-P Valkeapään viimeisimmän käsikirjoitus-ohjauksen Hetki lyö, jonka ensi-ilta oli 11.11.2022.
Pian Venäjän helmikuisen Ukrainan-hyökkäyksen jälkeen sisällöntuottajat aktivoituivat ja alustat täyttyivät Putinin kuvista, joihin oli lisätty Adolf-viikset. Kuvien hahmo oli nimetty Putleriksi. Eira Huusko-Kukkonen pohtii sanojen merkitystä todellisuuden luomisessa.
Aino Sunin ohjaama Sydänpeto saa teatteriensi-iltansa perjantaina 4.11.2022. Jenny Kangasvuolle elokuva oli matka oman myöhäisen teini-iän ja varhaisen aikuisuuden vuosiin.
Anna Paavilaisen ohjaama Kikka! jatkaa vahvaa suomalaisen elokuvan syksyä. ”Kasari- ja ysäri-Suomen tunkkainen ilmapiiri on läsnä niin rupuisessa paikallisradion toimistossa kuin kulahtaneella huoltsikalla”, Jenny Kangasvuo kirjoittaa.
Mikko Myllylahden Cannesissakin palkittu lokakuun ensi-iltaelokuva on Kaltion kriitikko Matti A. Kemin mukaan ”ilahduttava kaato”. Ensi-iltansa leffa saa teattereissa 7.10.2022.