Paperilehdestä

Hiljaisuus

4/2018

Kaltion kansiteoksena on Kemijärveltä vastikään oululaistuneen Erja Kärkkäisen (s. 1957) ”Hiljaisuus” (70 × 50 cm, 2018). Erja Kärkkäinen on tehnyt […]

Kaltio – Pohjoinen kulttuurilehti

Ahdistelun taide

2–3/2018

Miten elokuva­maailmaa riepottelevat ahdistelu­kohut asettuvat oikeus­valtion käytäntöihin? Jos ahdistelijoita ja ahdistelun kohteita ohjaa pohjimmiltaan sama halu rikkoa hankalia yhteis­kunnallisia rakenteita […]

  • HP Heikkinen

Kaisla

2–3/2018

Kevätnumeron kanteen Kaltio kaappasi kuvan Jari Johannekselta. Jari Johannes on Oulusta takaisin Keski-Suomeen loikannut Billy Idolin ”Eyes Without a Face” […]

Renki

1/2018

Vuoden ensimmäinen kansiteos on pitkäaikaisen Kaltion avustajan ja toimituskunnan jäsenen, 17.12.2017 poisnukkuneen Ilkka Mikkosen Oulu-postikorttisarjasta, joka on julkaistu ensimmäisen kerran […]

Suojeltu keneltä?

6/2017

Tenojoen virtauskin on tätä nykyä pitkälti kansallisvaltioitten viherpesuvettä. ”Green grabbing” tai ”green colonialism” on termi, jota käytetään, kun ulkopuolinen taho […]

  • Petra Laiti

Muistojen Sallivaara

6/2017

Jopa kahdeksantuhatta eroteltavaa poroa Bussi noukkii lähtijät Saariselältä. Autossa istuvat valmiina Vuotsosta nousseet. Seuraavat ehtivät Törmäsestä ja Ivalosta, viimeiset Inarista […]

  • Rita Magga-Kumpulainen

Anita

5/2017

Lokakuun Kaltion kansikuvassa on Anita Heinonen valokuvaaja Vesa Rannan ja toimittaja Jenni Räinän Reunalla-projektista, josta Kaltio kirjoitti numerossa 3/2016. Kirja […]

Tanssin ja teknologian kohtaamisia

5/2017

Dance Hack, yleisöesitys. 25.8.2017, Oulun ammattikorkeakoulun sali. Digitaalitaiteilija John Collingswoodin ja koreografi, tanssija Tanja Råmanin muodostama TaikaBox järjesti elokuussa yhteistyössä […]

  • Marlene Hyyppä

Uudisraivauksen aika on ohi

5/2017

Siperian Kristus käskee nyt naisia kaunistautumaan Venäjän Siperiassa asuu tuhansia ihmisiä, jotka uskovat entisen liikennepoliisin Sergei Toropin olevan Jeesuksen reinkarnaatio. […]

  • Sofia Perhomaa

Miehen työtä

4/2017

Dokumentaristi Visa Koiso-Kanttila jatkaa tärkeiden aiheiden käsittelyä ensimmäisessä näytelmäelokuvassaan. Oululaislähtöisen ohjaajan Kaiken se kestää sai ennakkoesityksen tänä kesänä Sodankylän elokuvajuhlilla. […]

  • Tero Haaraniemi

Charlotte

4/2017

”Charlotte Clermont oli taiteilijaresidenssissä samaan aikaan kanssani”, valokuvaaja Inkeri Jäntti kertoo. Kanadalaisen videotaitelijan muotokuva on mukana Jäntin Mono no Aware -näyttelyssä, joka on kuvattu residenssijaksolla Japanin Fukuokan Studio Kurassa syksyllä 2016.

Kaltio – Kolumni

Kulkurin unelma

4/2017

Isä muutti pois lapsuudenkodistaan Hyrynsalmelta seitsemäntoistavuotiaana ja ryhtyi merimieheksi. Kuulemma jo lapsena hänellä oli mielessä aavan meren takaa nouseva taivaanranta. […]

  • Miina Kaartinen

Setomaan raportti

4/2017

Viron kirjeenvaihtajamme on tällä kertaa päätynyt maan kaakkoiskolkkaan, setojen maille. Kyläläiset tanssivat pienen järven rannalla. Me makaamme kankaalla Sergon, Kaljun […]

  • Ville Hytönen

Tuira on kaupunginosan nimi

3/2017

”Tuira on Oulun helmi. Mitä Tuirasta ei saa, sitä ei tarvitakaan”, oivalsi Oulu-lehti otsikossaan vuonna 2000. Tänä keväänä Tuira valittiin sanomalehti Kalevan äänestyksessä Oulun parhaaksi kaupunginosaksi. On Tuiraa luonnehdittu myös ”Oulun Kallioksi”.

  • Tero Haaraniemi